Gevoels­gerichte
communicatie in het onderwijs

Elk ouder­gesprek een succes

Als professional in het onderwijs of de kinderopvang heb je vaak te maken met ouders/verzorgers die even aan je jasje trekken. Ze zijn bezorgd over hun kind, willen iets delen of hebben behoefte aan contact. Daarnaast heb je regelmatig tien-minuten­- en ouder­gesprekken. Kortom: veel contact met ouders/verzorgers van de kinderen met wie je werkt.

Hoe zorg je dat die contact­momenten een succes zijn? Dat de ouder zich gehoord voelt? Dat je samen met een team bent? Jullie hebben immers samen de belangrijkste invloed op het gedrag van de leerling. 

BOOHM ontwikkelde de 4-stappenmethode en een training waardoor je precies weet welke woorden en zinnen je kunt gebruiken in contact met ouders/verzorgers. De methode is ook toepasbaar op kinderen en binnen teams.

Leer hoe je in 4 eenvoudige stappen ruimte maakt voor echt contact.
Met de 4-stappenmethode van BOOHM zorg je dat leerlingen en ouders zich veilig voelen om zich te uiten.

Zo helpt de methode je in de praktijk

Als ouders gaan scheiden weet je hoe je hen moet benaderen tijdens een gesprek.
Als een leerling in de klas naar je toe komt lopen en eindelijk durft te delen waar hij/zij mee zit, dan weet je precies wat je moet zeggen om dat moment voor het kind tot een succes te maken.
Tijdens een oudergesprek weet je welke zinnen je moet gebruiken zodat de ouder/verzorger zich naar je kan uiten.
Als je een kind in de klas hebt dat thuis met moeilijke situaties te maken heeft zoals de dood of een scheiding, dan weet je hoe je contact kunt maken met dit kind om zicht te krijgen op hoe het werkelijk met hem of haar gaat.
Als jij zorgen hebt omtrent een leerling kun je dit in de juiste bewoording delen met een ouder/verzorger én kun je doelgericht omgaan met de reactie hierop.

Wat deelnemers zeggen
over de training

Zij gingen je voor

Dit levert het op

Ouders willen vaak maar 1 ding: merken dat jij bij hun kind betrokken bent. Je laat ze dat voelen door goed te luisteren naar hun zorgen. Als ouders zich door jou ‘gezien’ voelen ontstaat er echt contact. Het vertrouwen groeit en bovendien krijg je beter zicht op de thuissituatie van het kind in jouw klas. En komen ouders bij je met boosheid, bezorgdheid of stress? De 4-stappenmethode van BOOHM zorgt dat ze zich door jou gehoord voelen in wat er werkelijk speelt.

Kinderen hebben vaak nog niet de taal om gevoelens te verwoorden. Of ze hebben het thuis niet geleerd. Maar ze laten het wel zien.

  • Het ene kind trekt zich terug, is stiller dan anders.
  • Een ander kind zoekt steeds ruzie en confrontatie.
  • Weer een ander kind heeft veel lawaai of is opvallend druk.

Soms komt een kind opeens zijn/haar verhaal bij je doen. Met de 4-stappenmethode weet je precies welke woorden je op zo’n moment kunt gebruiken om echt contact te maken. Het kind merkt dat het veilig is om zich bij jou te uiten, en jij weet wat er in je leerlingen omgaat. Gouden momenten met je leerlingen creëren is op een simpele en effectieve manier in te voegen tijdens de alledaagse drukte. Er ontstaat een sfeer waarin kinderen leren communiceren over gevoel.

Tijdens de training leer je de 4 stappen voor gevoels­gerichte communicatie. Je leert wat je precies kunt zeggen zodat de ander zich gezien en gehoord voelt, en zich veilig voelt om gevoelens te uiten.

Je ontvangt snel reactie.

Wat we nog meer doen

Aan de slag met het boek Doris Dorpsuil

Met jonge kinderen praten over gevoelens rondom scheiding, dood, pesten of de geboorte van een nieuw broertje of zusje? De 4-stappenmethode van BOOHM is op een speelse manier verwerkt in het prachtige kinderboek Doris Dorpsuil. Gericht op kinderen van 4 tot 10 jaar. Vanuit zijn boom ziet Doris wat de kinderen in zijn dorpje allemaal meemaken. Onder zijn vleugels vinden ze een veilige plek om erover te praten. Door uit dit boek voor te lezen en erover na te praten leer je kinderen dat commu­niceren over hun gevoelens veilig is en heel gewoon.
Bij ieder verhaal vind je een korte instructie en gespreksvragen.

Grotere oplage bestellen?
Neem contact met ons op.

Platform

BOOHM ontwikkelt een platform gericht op het welbevinden van de leerkracht. Hoe zorg je dat je professioneel je grenzen kunt bewaken? Hoe zorg je dat je voor elk kind ruimte hebt? Hoe behoud je je energie terwijl je met zoveel verschillende mensen op een dag te maken hebt?

Een digitaal klankbord op je telefoon. Met zowel praktische handvatten als mentale support voor de leerkracht tijdens de dagelijkse lespraktijk.

Interessant voor jouw organisatie? We vertellen je graag over de mogelijkheden.
Mailupdates

Ontvang tips & tricks en blijf op de hoogte van onze trainingen en projecten